1463: François Villon este condamnat la moarte, dar sentința e schimbată și e trimis în exil pentru zece ani. De atunci, soarta poetului este necunoscută.

sau, dacă doriți să revedeți, partea a I-a și partea a II-a din coproducția franco-română Viața lui Villon, în regia lui Sergiu.

1665: La Paris se publică revista Journal des sçavans, prima publicație științifică.

1855: S-a născut King Camp Gillete, inventatorul lamei de bărbierit (d. 1932).

1896: Într-o cafenea din Alexandria a avut loc prima proiecție cinematografică din Egipt și de pe continentul african.

1922: A murit exploratorul britanic Ernest Shackleton (n. 1874).

1932: S-a născut teoreticianul și scriitorul Umberto Eco (d. 2016).

1933: A început construirea celebrului Golden Gate, podul suspendat din San Francisco, inaugurat în mai 1937 și despre care se spune că este unul, dacă nu chiar cel mai frumos din lume. LA inaugurare, pietonii din Frisco care au trecut peste Golden Gate l-au privit cu admirație, dar și cu o ușoară teamă. Mașinile, în același ton, l-au traversat cu precauție, la viteze mici. Astăzi, este traversat anual de peste 40 de milioane de oameni.

Golden Gate este o piatră de hotar a arhitecturii mondiale și un simbol al San Francisco-ului și al Statelor Unite. Câteva detalii pe care poate nu le știați:

1. La data terminării construcției, Golden Gate devenise cel mai lung pod din lume, record pe care l-a deținut până în 1964, când, la New York, este inaugurat Verrazano Narrow.

2. Greutatea totală a podului la data finalizării construcției a fost de 811 500 000 de kilograme.

3. Podul are o lungime de 2 737 de metri, cele două turnuri de susținere măsurând 227, respectiv 152 de metri înâlțime.

4. Golden Gate este numele strâmtorii peste care este construit podul. Inițial, el s-a chemat Chrysopylae, nume dat, în 1846, de ofițerul și exploratorul american John C. Fremon, inspirat de goana după aur din California secolului XIX.

5. Inginerul-șef al proiectului de construcție a fost Joseph Baermann Strauss.

6. Firma care a construit podul a avut nevoie de numai patru ani pentru a finaliza lucrările. Acestea au început pe 5 ianuarie 1933 și a fost deschisă oficială pentru pietoni la 28 mai 1937.

7. Costurile de construcție s-au ridicat la cca. 1,7 miliarde de dolari, la cursul de azi.

8. Înaintea începerii lucrărilor, constructorii  podului au estimat un număr de 35 de posibile accidente mortale, însă, numărul muncitorilor care au murit în timpul construirii Golden Gate a fost de „doar” 11 persoane, un record al vremii în materie de protecție a muncii. Una din inovații a fost o plasă de protecție suspendată sub pod, instalație care a salvat viața a 19 muncitori căzuți de pe platformă.

9. S-au folosit peste 600 000 de nituri de susținere a podului.

10. Una dintre cele mai interesante poveștii legate de Golden Gate este culoarea lui. Versiunea general acceptată este că podul este roșu. Nu e chiar așa, culoarea Golden Gate fiind portocalie (orange vermillion/orange international), total diferită de alte poduri din lume construite la vremea respectivă, vopsite de regulă în gri sau negru. Irving Morrow, designerul podului, a ales această culoare nu doar pentru armonia cu mediul natural al orașului, ci și pentru o mai bună vizibilitate a construcției pentru frecventele perioade de ceață din zonă. În tot cazul, culoarea este unul dintre elementele care au contribuit decisiv la popularitatea iconicului Golden Gate.