/ Espresso

Retronaut, o altfel de mașină a timpului. Interviu cu șoferul

Retronaut este unul dintre cele mai de succes proiecte online de istorie vizuală, o colecție fascinantă de imagini vechi, de „fragmente înghețate de timp”, cum le numește The Guardian. Fast Company scrie despre fotografiile Retronaut că sunt astfel alese încât să te facă să simți că te uiți nu la ceva din trecut, ci mai curând la o versiune diferită a prezentului. De fapt, suntem anunțați undeva în descrierea proiectului, trecutul nu moare niciodată, pentru că nici nu există. Sună aproape dadaist.

Retronaut a fost lansat acum șapte ani, iar din 2014 este găzduit de Mashable. Tot în 2014, National Geographic publică și prima carte despre Retronaut, pentru ca în 2016 să apară alte două volume similare. Creatorul și argintul viu al proiectului este Wolfgang Wild, curator al mai multor muzee virtuale și reale, desemnat numărul 20 în topul Time al celor mai importanți 50 de londonezi de urmărit pe Twitter. Wolfgang trăiește lângă Oxford, în Anglia, împreună cu soția sa, Annie, și cei doi copii ai lor. L-am căutat și am stat puțin de vorbă.

Cum s-a născut ideea?

Când eram copil, una dintre dorințele mele a fost să călătoresc în timp. Când am mai crescut, mi-am dat seama că unele imagini nu se potriveau cu felul în care imaginasem eu trecutul: când le vedeam, mintea mea avea o reacție întârziată, de parcă cineva ar fi vrut să îmi arate o altă cale de a înțelege trecutul. Am început apoi să strâng aceste imagini în computer, iar un amic mi-a sugerat să îmi fac un blog, pentru a le putea împărtăși și altora.

Care este misiunea proiectului?

Scopul Retronaut este de a organiza câteva dintre numeroaselor comori fotografice nevăzute ale lumii și de a le face cunoscute publicului larg. Cu cât o fotografie se abate mai mult de la ideea pe care o au oamenii despre trecut, cu atât ea este mai puternică.

Cum este susținut financiar proiectul?

Proiectul a fost susținut mai întâi de investitori care au furnizat capitalul de pornire, iar apoi, până la sfârșitul lunii ianuarie, printr-o sumă de concesionare plătită de Mashable.

Cum arată publicul Retronaut?

Efectiv nu știu. Uneori, mă întreb eu însumi dacă fotografiile sunt sau nu sunt interesante.

Cum vezi relația oamenilor cu trecutul?

De regulă, avem tendința să privim trecutul ca pe un alt loc, situat undeva în urma noastră, un loc diferit calitativ de prezent. De fapt, există un singur loc – „acum” – iar ceea ce se schimbă este comportamentul. Natura fundamentală a existenței fizice, vii, rămâne aceeași.

Câte imagini postați săptămânal/lunar? Cum le selectați?

Uneori am publicat mai multe imagini, alteori mai puține, în funcție de moment. Înainte de a ceda licența Retronaut celor de la Mashable, publicam câte un set de imagini zilnic. În cei trei ani de concesionare a proiectului, am publicat, împreună cu Alex Q. Arbuckle, curatorul meu Retronaut, două sau trei seturi săptămânal. Pentru a evalua impactul scontat al unei imagini, utilizăm o formulă numită SPEED.

Cât la sută din totalul imaginilor ați aruncat sau nu le-ați folosit niciodată?

Numărul imaginilor publicate de arhivele online și pe care nu le-a văzut nimeni vreodată este uriaș. Noi folosim, însă, doar o mică parte a lor.

Care sunt cele mai populare imagini Retronaut?

Unul dintre cele mai populare pachete a fost o selecție de fotografii colorate din Rusia, de dinainte de revoluție. Au fost două motive pentru care au avut un succes atât de mare: în primul rând, americanii sunt fascinați de Rusia; în al doilea rând, celor mai mulți nu le-a venit să creadă că, în anii 1909-1910, se făceau și poze color.

Care crezi că e secretul succesului vostru?

Secretul constă în faptul că nu avem niciun fotograf, cu alte cuvinte: nu încercăm să îi facem pe oameni interesați de o colecție proprie. Plecăm de la ideea că oamenii nu sunt interesați de istorie sau de fotografii vechi și încercăm apoi să găsim imaginile care ar putea, totuși, trezi acest interes.

Unde vezi Retronaut peste zece ani?

Ar fi grozav dacă ar deveni un galantar al arhivelor online.

Marius Cosmeanu

Marius Cosmeanu

Scriu publicistică de vreo 15 ani: Cotidianul, Academia Cațavencu, Corso, România liberă & more. Povestea mi-a adus un premiu european și unul american de presă. Savantgarde e fructul maturității.

Read More
Retronaut, o altfel de mașină a timpului. Interviu cu șoferul
Share this

Subscribe to Savantgarde